Een gemeente die kwaliteitsvolle jobs creëert

Om een gemeente te creëren die aansluit bij de behoeften van de mensen, moeten er duizenden banen worden gecreëerd. We hebben vakmensen nodig voor de bouw, renovatie en isolatie van woningen, evenals straatwerkers voor het opknappen van straten en trottoirs. Er is ook een grotere vraag naar begeleiders voor jongeren en administratief personeel om de procedures efficiënter te maken. Ondanks de triomfantelijke uitspraken van de regeringen, blijft de werkloosheid in onze Brusselse gemeenten de hoogste van België. Buiten de tijdelijke en flexibele banen binnen de actieve bevolking gerekend. De gemeentelijke autoriteiten tonen weinig ambitie op het gebied van werkgelegenheid.We hebben stabiele banen nodig en een werkritme dat ruimte biedt voor het gezinsleven en het sociaal leven, en waarin we kunnen investeren in participatieve democratie. In een arbeidsmarkt die instabiel, onzeker en extreem flexibel is, moeten we durven inzetten op het creëren van stabiele, waardige, publieke en duurzame werkplekken.

Eén. Investeren in de gemeente en de noden van haar bewoners

• We stoppen met de afbouw van het personeel door het niet vervangen van medewerkers in de administratie.
  • We investeren in gemeentelijk onderwijs, crèches, schoonmaakdiensten en andere gemeentelijke diensten.
  • We pleiten voor investeringen en werkgelegenheid in opkomende sectoren. We ondersteunen de oprichting van een publieke energieproducent en distributiebedrijf op regionaal niveau.
  • We pleiten voor de oprichting van een bouw-, renovatie- en isolatiebedrijf voor woningen. Een ambitieus plan voor woningbouw kan ook werkgelegenheid genereren; voor elke 100 gebouwde woningen kunnen 150 tot 200 banen ontstaan.
  • We willen een investeringsbudget dat uitgaat van sociale behoeften en volledige banen verzekert, in plaats van geschenken voor bedrijven zonder enige verplichtingen tot werkgelegenheid.

Twee. Gemeentelijke diensten verdedigen tegen privatisering

• We keren privatiseringen door de gemeentelijke autoriteiten terug en pleiten voor de herintegratie van diensten die aan vzw’s zijn uitbesteed. We (her)openen wijkkantoren.
  • We luisteren naar het gemeentepersoneel en nemen hun expertise serieus. We kiezen voor publieke expertise in plaats van dure externe consultants.
  • We tonen respect voor gemeentepersoneel en zorgen voor een statutaire aanstelling op alle niveaus. De gemeente moet een sociaal verantwoorde werkgever zijn.
  • Er moet een structurele oplossing komen voor de financiering van gemeentepensioenen.

Drie. Een gemeente zonder discriminatie

• We zetten de diversiteitsplannen voor gemeentelijke administratie en diensten voort. Gemeentepersoneel moet de diversiteit van de bevolking weerspiegelen.
  • We richten een loket op voor bewoners die slachtoffer zijn van discriminatie en controleren discriminatie op de arbeidsmarkt en de woningmarkt door middel van 'testings'.

Vier. Begeleiding naar echte jobs

• We bieden niet enkel training of onderbetaalde stages; onze lokale dienst begeleidt jongeren totdat ze een fatsoenlijke baan vinden.
  • Onze gemeentelijke diensten doen niet mee aan de jacht op werklozen.
  • De lokale dienst anticipeert op personeelsbehoeften bij bedrijven in de gemeente en sluit afspraken af om bedrijven te betrekken bij de opleiding en tewerkstelling van jongeren.
  • De lokale dienst is proactief in de opleiding van jongeren.

Vijf. Duurzame productie

• We creëren zones voor moderne productie-activiteiten (industrieel of ambachtelijk) om werkgelegenheid te behouden en te creëren. In gemengde zones (productie en wonen) zorgen we voor huurbeperkingen om vastgoedspeculatie te voorkomen.
  • In het kanaalgebied ontwikkelen we de nodige productieactiviteiten voor een duurzame stad en gemeente: circulaire economie, passieve woningen en renovatie van bestaande gebouwen, kort en lokaal voedselcircuit.
  • We reguleren de huren voor commerciële ruimtes en verlagen de huur voor lokale winkels in gemeentelijke panden.
  • We verminderen het aantal vervuilende vrachttransporten en ondersteunen de aanvraag voor een multimodale hub in Schaarbeek met een kanaal en spoorverbindingen.

Zes. Ondersteuning voor ondernemingen

• We verminderen de gemeentelijke belasting voor lokale bedrijven.
  • We werken samen met kleine en middelgrote ondernemingen om hun werknemers te ondersteunen en het sociaal beleid te bevorderen.
  • We zorgen voor toegang tot subsidies en opstartmiddelen voor jonge ondernemingen in de sectoren die we ondersteunen.
  • We zetten ons in voor de ontwikkeling van sociale economie-initiatieven.