Voor volledige gelijkheid tussen vrouwen en mannen

We streven naar volledige gelijkheid tussen vrouwen en mannen, zonder discriminatie op het werk of in het huishouden, zonder dominantie, zonder geweld. Zowel mannen als vrouwen worden geconfronteerd met hetzelfde economische systeem, het kapitalisme, dat hen in economische, democratische en klimaatcrises stort. Maar binnen dit systeem worden vrouwen nog zwaarder onderdrukt. Ze hebben vaker te maken met onzekere jobs, loonkloof, lagere pensioenen, en minder politieke vertegenwoordiging. Deze discriminaties worden verder verergerd door bezuinigingsmaatregelen, die hun pensioenen, gezondheidszorg, toegang tot werk en openbare diensten aantasten.Vrouwen worden nog steeds dubbel uitgebuit: als werkneemsters én in het huishouden, waar ze nog steeds het grootste deel van de huishoudelijke taken en zorg voor kinderen of ouders op zich nemen. We willen samen strijden voor een andere samenleving. Een samenleving die werknemers niet langer uitbuit, waar vrouwen gelijke toegang hebben tot de arbeidsmarkt, zonder loonkloof of pensioenkloof. We willen dat zorgtaken gelijk verdeeld worden, mede dankzij een 30-urige werkweek voor iedereen, en dat deze lasten voor zowel vrouwen als mannen worden verlicht door uitgebreide publieke diensten.We streven naar een samenleving waarin de patriarchale opvattingen en gebruiken, die al eeuwenlang bestaan, zijn veranderd en waarin seksisme en geweld tegen vrouwen geen plaats meer hebben. Een samenleving waarin de rechten van vrouwen, zoals het recht om al dan niet moeder te worden, niet langer ter discussie staan, maar definitief verworven zijn. De gemeente speelt een belangrijke rol bij het bereiken van gelijkheid tussen vrouwen en mannen.

Wat wij willen

Eén. Gelijkheid op de werkvloer

• We voeren proactieve tests uit tegen seksisme bij aanwerving op gemeentelijk niveau.
  • We zullen de 30-urige werkweek testen in enkele gemeentelijke diensten, met de bedoeling deze algemeen in te voeren.

Twee. Ontlasten en verdelen van zorgtaken door het ontwikkelen van publieke diensten

• We creëren betaalbare plaatsen in openbare crèches om vrouwen toegang te geven tot werk.
  • We ontwikkelen goedkope buitenschoolse opvang tijdens vakanties.
  • We maken de opvang op scholen gratis.
  • We verhogen het aantal betaalbare plaatsen in kwaliteitsvolle openbare rusthuizen voor ouderenzorg.
  • We breiden de publieke opvang voor mensen met een handicap uit.
  • We creëren kwalitatieve en betaalbare schoolkantines en kantines in gemeentelijke diensten, met gezonde, seizoensgebonden voeding.

Drie. Vrouwen uit de onzekerheid halen

• We garanderen toegang tot gratis eerstelijnsgezondheidszorg en goedkopere medicijnen.
  • We creëren meer betaalbare openbare woningen.

Vier. Strijden tegen discriminatie in de openbare ruimte

• We schaffen het hoofddoekverbod in middelbare scholen en gemeentelijke diensten af. We willen deze vorm van arbeidsdiscriminatie opheffen.
  • We voorzien gratis openbare toiletten.
  • We creëren ruimtes waar zowel mannen als vrouwen baby's kunnen verschonen en voeden.
  • We streven naar een samenleving waarin iedereen zich gereflecteerd ziet, door pariteit in politieke vertegenwoordiging, openbare diensten, wijkcomités, verenigingen en sportclubs.

Vijf. Investeren in preventie van geweld tegen vrouwen

• We willen meer aandacht voor relationele en seksuele vorming op scholen. Preventie van seksisme en geweld tegen vrouwen begint op jonge leeftijd. De inhoud van EVRAS-lessen moet duidelijk worden gedefinieerd, en relationele en seksuele vorming moet worden opgenomen in de lerarenopleiding.
  • We willen dat opleidingen rond de preventie van geweld tegen vrouwen meerdere keren per jaar op de werkvloer wordt georganiseerd.
  • We willen seksistische reclame, die het lichaam van de vrouw reduceert tot een handelswaar, verbannen. In plaats daarvan willen we een vrouwvriendelijke cultuur promoten, die geen projecten steunt die de integriteit van vrouwen schaden.
  • We versterken de promotie van campagnes die direct betrekking hebben op de gezondheid van vrouwen (bijvoorbeeld: de taken van gezinsplanning, anticonceptie, abortus, borstkanker...).
  • We verhogen de veiligheid van vrouwen in de openbare ruimte door straten en parken beter te verlichten. We zorgen ervoor dat "lege zones" worden vermeden in nieuwe vastgoedprojecten.

Zes. Investeren in hulp aan vrouwen die slachtoffer zijn van geweld of seksisme

• We verbeteren de opvang van slachtoffers en degenen die aangifte willen doen. Elke melding of klacht moet serieus worden genomen. We sensibiliseren de teams over klachten met betrekking tot verbale of fysieke aanranding, seksistisch geweld en huiselijk geweld. We versterken de dienst slachtofferhulp en ondersteunen de EVA-teams.
  • We trekken meer middelen uit voor opvangcentra voor vrouwen die slachtoffer zijn van geweld en voor het creëren van nieuwe opvangplaatsen.
  • We willen dat vrouwen met kinderen langer in deze opvangcentra kunnen verblijven.
  • Momenteel is er slechts één centrum voor de opvang van slachtoffers van seksueel geweld (CPVS) in het Brusselse gewest. Gemeenten moeten zich inzetten en verzoeken indienen bij het Brusselse Gewest voor de oprichting van een tweede opvangcentrum.

Zeven. Vrijheid van moederschap

• We willen het aantal centra waar abortus wordt uitgevoerd uitbreiden. We willen gezinsplanning algemeen toegankelijk maken, met een focus op opleiding en voorlichting over anticonceptie en het recht op abortus, en hiervoor meer financiële steun bieden.
  • We willen een steunfonds oprichten voor vrouwen in financiële nood, zodat ze een abortus kunnen bekostigen.