Een sportieve gemeente

Sport en recreatie moeten echt toegankelijk worden, iedereen zou moeten kunnen deelnemen. Sport helpt mensen om anderen te ontmoeten en draagt bij aan een solidaire samenleving door een betaalbaar en ruim aanbod. Lichamelijke activiteit en sport zijn bovendien essentieel voor de gezondheid. Sport voor iedereen is een krachtig instrument voor preventie. We kiezen voor een sport die losstaat van geld en toegankelijk is voor iedereen. We kiezen voor een sportbeleid dat de sportverenigingen echt ondersteunt. Zoals de prestaties van de Rode Duivels laten zien, kan ook topsport miljoenen mensen samenbrengen en enthousiasmeren om zelf te gaan sporten. Daarom zijn topsport en amateursport onlosmakelijk met elkaar verbonden. Zowel voor de fysieke en mentale gezondheid, als voor individuele en collectieve ontplooiing is een sportieve samenleving voordelig voor iedereen.

Eén. Een gemeente die aanzet tot fysieke en sportieve uitdagingen

• We vragen om zo snel mogelijk het sportkadaster van het Gewest te publiceren om een sportontwikkelingsplan per gemeente te kunnen opstellen. Op termijn moet elke gemeente beschikken over een gemeentelijk zwembad en meerdere inclusieve multisportzalen.
  • We willen meerdere openluchtzwembaden in Brussel creëren
  • We renoveren de gemeentelijke sportzalen en -terreinen om sporten onder de beste omstandigheden mogelijk te maken.
  • We verlagen de tarieven van het openbare sportaanbod in de buurt om de toegankelijkheid te verbeteren. We harmoniseren (naar beneden) de tarieven van de gemeentelijke sportcentra in het hele Brussels Gewest. We zijn tegen het duurder maken van gemeentelijke sportcentra voor niet-inwoners van de gemeente.
  • We richten in elke wijk sportinfrastructuren of gezondheidsparcours in om bewoners aan te moedigen tot lichamelijke activiteit.
  • We stellen de sport- en turnzalen van gemeentelijke scholen open voor clubs en bewoners.
  • We organiseren sportprogramma's en -evenementen, toegankelijk voor iedereen, in de openbare ruimte.
  • We breiden het aanbod van sportcheques uit om de toegang tot sportclubs te verbeteren.

Twee. Sport voor iedereen

• Iedereen moet toegang hebben tot lichamelijke activiteit. We moedigen sportcentra aan om een inclusief aanbod te bieden waar iedereen zijn plaats kan vinden. Er wordt speciale aandacht besteed aan jonge meisjes, die te vaak buitengesloten worden van sportactiviteiten.
  • We bevorderen de samenwerking tussen dagcentra voor mensen met een handicap en sportcentra.
  • Op dezelfde manier stimuleren we de samenwerking tussen rusthuizen en sportcentra. Daarnaast moet de gemeente lichamelijke activiteit bij ouderen bevorderen via wandelgroepen.

Drie. Investeren in sport op school

• We zetten in op sportactiviteiten op school: hoe eerder een jongere leert, hoe meer hij of zij zal worden aangemoedigd om zijn hele leven te blijven sporten.
  • We willen dat alle leerlingen toegang hebben tot het zwembad. Elke leerling moet kunnen zwemmen bij het verlaten van de lagere school.
  • We streven naar gratis zwemlessen op school.
  • We richten speelplaatsen zo in dat ze kinderen aanmoedigen om fysieke bezig te zijn.
  • We willen meer tijd voor sportieve activiteiten op school.

Vier. Ondersteunen van de sportsector

• We willen een statuut ontwikkelen voor sportwerkers: animatoren, opvoeders, trainers, enz. Vrijwilligers zijn ook een meerwaarde voor organisaties en verenigingen, maar mogen niet als vervanging dienen voor goed opgeleid personeel.
  • We hebben vertrouwen in de ervaring en expertise van clubs en versterken hun financiering.
  • We ontwikkelen een echte samenwerking met sportclubs die aan de verwachtingen van de overheid voldoen. We stoppen met de politiek waarbij enkel mini-subsidies worden verstrekt zonder een echte maatschappelijke visie op sport. We beëindigen de concurrentie tussen vzw's die zich bezighouden met sport en ondersteunen hen met een duidelijk kader en volledige transparantie.
  • We creëren een sportcomité op gemeentelijk niveau dat alle actoren in de sportsector bijeenbrengt, met als doel in te spelen op de behoeften van het terrein en solidariteit tussen de verschillende actoren te creëren.