Een gemeente waar kinderen slagen op school

Onderwijs, net als gezondheidszorg en huisvesting, is een fundamenteel recht, geen privilege. Het is aan de samenleving om kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen te waarborgen. Ouders zouden niet mogen stressen over oplossingen voor hun kinderen. De school moet een plek zijn waar leren plezierig is, geen vijand voor kinderen en ouders. Het moet een omgeving zijn waar elk kind een gegarandeerde plek heeft en zich kan ontwikkelen tot een volwassen persoon van de toekomst. We moeten het onderwijs grondig hervormen, te beginnen met de gratis toegang. Goede scholen moeten voor iedereen beschikbaar zijn, dichtbij huis, in een aangename leeromgeving. Scholen moeten openstaan voor ouders en leerlingen, hen betrekken bij beslissingen en helpen de wereld beter te begrijpen en te veranderen.

Wat wij willen

Eén. Gratis onderwijs

  • We willen warme, gezonde en vooral gratis maaltijden voor alle kinderen in het basisonderwijs. 
  • We starten met gratis warme maaltijden in alle gemeentelijke kleuterscholen en gratis soep in alle basisscholen. Het schoolpakket blijft gratis in het verplichte onderwijs. Scholen mogen niet langer ouders vragen om computers aan te schaffen; 
  • We zorgen voor collectieve uitrusting zodat elke leerling toegang heeft tot kwaliteitsmateriaal. Dit zorgt ervoor dat leerlingen hun werk kunnen doen met de beste apparatuur en ondersteuning. 
  • We beperken de kosten van buitenschoolse activiteiten (excursies, museumbezoeken, educatieve boerderijen, bioscoopbezoeken) zodat deze voor iedereen toegankelijk zijn. Als een activiteit duurder is dan het vastgestelde plafond, betaalt de gemeente het verschil. De gemeente biedt gratis opvang voor en na schooltijd. 
  • We verbieden incassobureaus bij betalingsachterstanden van schoolgeld en bieden ondersteuning aan betrokken ouders. We verlagen de kosten van zwemlessen in het onderwijs.

Twee. Een plaats voor elk kind onder goede omstandigheden

  • We willen tijdelijke containerklassen vervangen door echte, kwaliteitsvolle klaslokalen. 
  • We creëren groene en recreatieve ruimtes op schoolterreinen om het welzijn van leerlingen te verbeteren. 
  • We willen nieuwe scholen bouwen om de bevolkingsgroei op te vangen. 
  • We hebben een langetermijnvisie nodig in plaats van ondergefinancierde noodplannen die bestaande scholen dwingen tot overvolle klassen. 
  • De gemeente moet pleiten voor een ambitieus bouw- en renovatieplan voor scholen in het Gewest Brussel, niet via projectoproepen, maar met een bindend plan voor het hele Gewest.

Drie. Succesvolle leerlingen door kleinere klassen en meer begeleiding

  • We willen de omvang van de onderwijsteams vergroten om leerlingen beter te begeleiden, met leraren en logopedisten. Problemen van leerlingen moeten gericht worden aangepakt zodra ze zich voordoen. 
  • We streven naar kleinere klassen, vooral in de beginjaren van het onderwijs: 15 leerlingen per klas in de kleuterschool en de eerste twee jaren van de basisschool, daarna 20 leerlingen per klas. 
  • We breiden het "pool" van vervangende leraren uit, zodat leerlingen geen vele lesuren missen. Dit garandeert ook een jaarcontract voor vervangende leraren zonder vaste plaats. 
  • We investeren in moderne technologie in alle klassen.

Vier. Investeren in tweetaligheid

  • We investeren in het leren van Frans en Nederlands in de eerste jaren van de kleuterschool en basisschool. 
  • We bieden buitenschoolse activiteiten in het Frans en/of Nederlands aan in elke school. 
  • We willen taalintegratie in de Brusselse scholen generaliseren en de gemeente moet het voorbeeld geven, bijvoorbeeld door uitwisseling van leraren tussen Franstalige en Nederlandstalige scholen te organiseren. 
  • We volgen de EMILE-methode: vanaf het derde kleuterjaar volgen kinderen enkele algemene vakken in de andere taal, naast reguliere taallessen. Het aantal uren in de tweede taal neemt geleidelijk toe tot het einde van de opleiding.
  • We garanderen een plek in de brugklassen voor alle kinderen uit nieuwkomersgezinnen.

Vijf. Elke kind een plaats in een nabijgelegen school

  • We willen een inschrijfsysteem dat elke leerling vanaf de eerste leerjaar een plek garandeert in een nabijgelegen school en ook sociale mix waarborgt in alle scholen. Onderzoekers hebben aangetoond dat dit mogelijk is: de reistijd kan gemiddeld met 30% verminderen en segregatie verdwijnen. 
  • We willen dat de gemeente dit systeem meteen toepast. De criteria voor schooltoewijzing moeten objectief en transparant zijn. 
  • We willen een inclusieve school met middelen om "onderwijsassistenten" in te zetten die kinderen met speciale behoeften integreren en laten slagen in plaats van hen verkeerd door te verwijzen naar speciaal onderwijs. Voor kinderen met zware handicaps worden de middelen voor speciaal onderwijs versterkt.

Zes. Scholen open voor de buurt en gezinnen

  • We willen dat gemeentelijke scholen open blijven na schooltijd voor culturele en sportieve activiteiten in de avond en het weekend. Scholen worden ook gebruikt als studieplekken voor leerlingen.
  • We willen scholen die openstaan voor de buurt. We willen dat scholen de middelen hebben om bemiddeling te bieden tussen gezinnen en het onderwijsteam om conflicten en misverstanden te voorkomen.
  • We willen dat het onderwijspersoneel getraind is en tijd heeft om een sociaal en cultureel divers publiek te integreren. Scholen moeten in staat zijn om online platforms te gebruiken om de communicatie met gezinnen te verbeteren en de voortgang van leerlingen te volgen, met toegankelijke communicatie voor iedereen.
  • We willen ouders betrekken bij educatieve projecten en hen opnemen in het consultatieve en besluitvormende proces van de school. De gemeente moet helpen bij het opzetten van oudercommissies in scholen.
  • We willen dat scholen de diversiteit van hun bevolking weerspiegelen door discriminerende en seksistische regels over uiterlijk en kleding te schrappen.

Zeven. De school voor het algemeen belang en een werkelijke democratie

  • Het belangrijkste doel van de school mag niet langer zijn om werknemers te vormen voor de eisen van de zakelijke wereld. Bedrijven hebben geen plaats op school. In het secundair onderwijs werken we met open source materiaal: gratis en openbaar.
  • We stimuleren de deelname van jongeren aan hun buurt en samenleving door middel van burgerprojecten.
  • We willen scholen die leerlingen leren deelnemen aan besluitvorming en die projecten voor maatschappelijke betrokkenheid kunnen uitvoeren. Scholen moeten de middelen hebben om maatschappelijke vraagstukken te belichten.