Een gemeente waar elke weggebruiker zijn plek vindt

De uitdaging van mobiliteit is om de stad opnieuw in beweging te krijgen, zodat iedereen er voordeel uit kan halen. Efficiënte systemen voor openbaar vervoer moeten de ruggengraat van duurzame mobiliteit vormen. Ons doel is om automobilisten te stimuleren minder vaak de auto te gebruiken door betaalbare en effectieve alternatieven te bieden, in plaats van simpelweg kosten op te leggen zonder oplossingen aan te reiken. Hierdoor zal het verkeer in Brussel soepeler verlopen en zal de luchtkwaliteit verbeteren. Wij streven ernaar positieve alternatieven te bieden, in plaats van de bevolking te bestraffen met strenge maatregelen of projecten zonder overleg, zoals het mobiliteitsplan Good Move, dat geen alternatieven voor privéauto’s voorziet.

Wat wij willen

Eén. Eerlijk en duurzaam parkeerbeleid

  • Parkeerbeheer moet in handen van de overheid zijn, zonder grootschalige privéparkings die enkel gericht zijn op winst en meer auto's aantrekken. 
  • We willen dat bewoners 's avonds en 's nachts gratis kunnen parkeren in parkeergarages van bedrijven, winkels, gemeentelijke diensten en grote privéparkings, om zo ruimte op straat vrij te maken. 
  • Verlies van parkeerplaatsen zullen we waar mogelijk compenseren met vergelijkbare en betaalbare tarieven. We verwijderen geen parkeerplaatsen om ze te vervangen door paaltjes of betonblokken. 
  • Het tarief voor bewonerskaarten willen we maximeren op €15 en we streven naar eerlijke parkeertarieven, omdat financiële boetes de mobiliteitsproblemen niet oplossen. 
  • Elke houder van een bewonerskaart moet overal in de gemeente gratis kunnen parkeren, behalve in winkelgebieden (rode zones). 
  • We zijn tegen het gebruik van scan-cars die onterecht burgers beboeten om inkomsten te genereren. 
  • We zullen onderhandelen met de toekomstige parkeerfaciliteit onder het Dapperheidsplein, “Apcoa”, om tarieven te hanteren die vergelijkbaar zijn met die van straatparkeerplaatsen.

Twee. Openbaar vervoer als ruggengraat

  • We willen dat de gemeente zich inzet voor gratis openbaar vervoer in het hele Gewest, zoals in andere Europese steden, om het autogebruik te ontmoedigen.
  • We pleiten voor uitbreiding van het openbaar vervoersaanbod in de nieuwe wijk Biestebroeck, in het zuiden van Kureghem (Grondelstraat/Veeartsenstraat) en in de wijk Scheut (Ninoofsesteenweg). 
  • Ook willen we het aantal en de frequentie van de lijnen verhogen. Tijdens de spits moeten er elke vijf minuten trams of bussen rijden, en tijdens daluren elke tien minuten. 
  • We pleiten voor de ontwikkeling van buslijnen tussen wijken en voor directe bus- en tramverbindingen tussen gemeenten, zonder omweg via het centrum. 
  • Daarnaast zullen we aandringen op versnelling van de ingebruikname van de RER, Het Gewestelijke Expressnet, zodat pendelaars hun auto kunnen laten staan voor hun reis naar Brussel. 
  • We willen dat elke bushalte en tramhalte voorzien is van een overdekte wachtruimte voor reizigers en toegankelijk is voor mensen met beperkte mobiliteit.. 
  • Samen met de STIB en het Gewest zullen we de doorstroming van trams en bussen verbeteren door eigen rijbanen te ontwikkelen. 
  • Alle STIB-haltes moeten uitgerust zijn met informatiepanelen die realtime gegevens tonen voor alle netwerken (De Lijn, TEC en SNCB). 
  • We willen schoolbussen opnieuw introduceren om kinderen veilig naar school te brengen en autoritten voor ouders te verminderen.

Drie. Veilige en toegankelijke wegen voor kwetsbare weggebruikers

  • Wij willen zachte mobiliteit bevorderen. De gemeente moet bijdragen aan de aanleg van een netwerk van veilige fietspaden in het hele Gewest, vergelijkbaar met die in Kopenhagen. We zullen brede, veilige fietspaden aanleggen. 
  • Elk mobiliteitsplan voor een wijk moet in samenspraak met de bewoners worden opgesteld. We organiseren echte burgeroverlegsessies, geen informatiesessies waar alles al vooraf is beslist. 
  • Verder zullen we straten zo inrichten dat de snelheid van voertuigen zoveel mogelijk wordt beperkt. 
  • Gevaarlijke kruispunten en rotondes zullen we herzien om de veiligheid en doorstroming te verbeteren. 
  • Waar zijstraten fietspaden kruisen, zullen we voorrangslijnen aanbrengen en stoepranden verwijderen. 
  • In elke wijk voorzien we in gratis toegankelijke en overdekte fietsenstallingen. 
  • Onze straten zullen worden heringericht om meer comfort voor fietsers te bieden. In kasseistraten leggen we comfortabele fietspaden aan. 
  • Daarnaast willen we bewustwordingscampagnes voor de veiligheid van weggebruikers versterken. 
  • We willen het gebruik van elektrische steps reguleren door verplichte parkeervakken, zogenaamde “dropzones”, te introduceren, zodat steps niet langer willekeurig geparkeerd kunnen worden. 
  • Het aantal steps in de straten van Brussel willen we verminderen. Op termijn streven we naar een openbaar en toegankelijk systeem voor elektrische steps en fietsen.

Vier. Duurzaam en gedeeld autogebruik

  • We willen autodelen en carpoolen stimuleren, onder meer door apps te ontwikkelen waarmee mensen gemakkelijk medepassagiers kunnen vinden en door het creëren van carpoolparkings. 
  • We streven naar een betaalbare taxidienst als aanvulling op het openbaar vervoer, met eerlijke lonen en goede arbeidsomstandigheden zonder tussenpersonen. 
  • Voor een moderne taxidienst willen we een centrale en openbare app ontwikkelen waarmee men eenvoudig een taxi kan reserveren.

Vijf. Afstand verkleinen door buurtvoorzieningen

  • De meest duurzame verplaatsing is de verplaatsing die niet nodig is. Daarom willen we ervoor zorgen dat in elke wijk woningen, scholen, crèches, recreatiemogelijkheden en winkels gemakkelijk bereikbaar zijn. 
  • We streven naar de ontwikkeling van buurtvoorzieningen (zoals postkantoren, bibliotheken, gemeentelijke diensten en winkels) om lange afstanden te vermijden. 
  • Bij de ontwikkeling van nieuwe woonwijken willen we ervoor zorgen dat toegang tot openbaar vervoer en fietspaden wordt gepland nog voordat de bouw begint.