Een gemeente waar men kan ademhalen

We vinden het vanzelfsprekend dat iedereen toegang moet hebben tot gezond drinkwater. Schone lucht zou echter ook een fundamenteel recht moeten zijn. Het is onaanvaardbaar dat onze kinderen ziek worden door simpelweg te ademen. Steeds meer onderzoek van de afgelopen tien jaar toont aan dat fijnstof, stikstofoxiden (NOx) en andere schadelijke deeltjes een bedreiging vormen voor de volksgezondheid. Alleen al in Brussel sterven jaarlijks 900 mensen voortijdig door het inademen van fijnstof. Onze hoofdstad is de op zeven na meest vervuilde stad van Europa.Het verbeteren van de luchtkwaliteit in Brussel en omgeving vereist een radicale en geïntegreerde aanpak van de belangrijkste vervuilingsbronnen: wegverkeer, huishoudelijke verwarming en de industrie. Dit kan alleen door systematisch te investeren in sociale en collectieve oplossingen voor meer dan een miljoen Brusselaars. Het ontwikkelen van groene ruimtes in de gemeente is voor ons ook een belangrijk onderdeel in de strijd voor het recht op schone lucht.

Wat wij willen

Eén. Luchtvervuiling meten om bewustzijn te creëren

  • Dankzij betere metingen en goed functionerende meetstations volgens de strengere normen van de WHO kunnen we meer Brusselaars informeren en bewust maken van de slechte luchtkwaliteit. We zetten dit punt op de agenda van de verschillende bestuursniveaus. De gemeente moet zich ertoe verbinden om minstens eenmaal per jaar de luchtkwaliteit te meten in en rondom scholen.
  • We voorzien realtime informatie over de luchtkwaliteit voor inwoners en reizigers via digitale schermen op openbare plaatsen zoals treinstations en metrostations, bij tram- en bushaltes, langs wegen en via smartphone-apps. Hoe meer mensen betrokken zijn, hoe groter de druk voor een echte verandering in het mobiliteitsbeleid.

 

Twee. Onze wijken beschermen tegen vervuiling

  • We ontlasten de straten rondom scholen van doorgaand verkeer. Waar mogelijk organiseren we schoolstraten.  
  • We meten de luchtkwaliteit in scholen. De ventilatie van scholen mag geen straatlucht meer binnenlaten. De ventilatie wordt zo ingesteld dat de lucht 's nachts, wanneer deze schoner is, ververst wordt.

Drie. Leefbare wijken die te voet bereikbaar zijn

  • We maken van onze gemeente een plek waar het gebruik van openbaar vervoer en zachte mobiliteit de meest voor de hand liggende keuze is, met de nadruk op een leefbare omgeving met basisvoorzieningen op loopafstand. We vermijden ontwikkelingen waarbij hele delen van de gemeente uitsluitend een commerciële bestemming zouden hebben.
  • We maken overdekte fietsparkeerplaatsen op straat gratis en investeren in de installatie van nieuwe fietsparkeerplaatsen om de wachtlijsten weg te werken.
  • We bevorderen het ontstaan van speelstraten door de procedure om ze te organiseren toegankelijker te maken.
  • We maken schoolstraten veiliger voor kinderen met beveiligde oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.

Vier. Prioriteit voor zachte mobiliteit

  • We geven voorrang aan openbaar vervoer, voetgangers en fietsers. Individueel gemotoriseerd vervoer komt pas daarna.
  • We ontwikkelen samen met elke school een mobiliteitsplan om gezinnen te stimuleren te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te komen. We reserveren een budget voor gemachtigde opzichters in en rond scholen om het oversteken van wegen veiliger te maken. We organiseren ‘ranggeleiders’ en ‘fietsgidsen’ die groepen kinderen te voet of met de fiets naar school begeleiden.
  • We vervangen vervuilende openbare vervoersmiddelen en gemeentelijke voertuigen door milieuvriendelijkere voertuigen.
  • We verplaatsen het goederenvervoer zoveel mogelijk van vrachtwagens naar het spoor en de waterwegen, waar dit mogelijk is, en zetten in op een tram voor goederenvervoer.

Vijf. Groene openbare ruimtes in elke wijk als longen van de gemeente

  • We maken de straten en wijken groener door bomen te planten en groene pleinen aan te leggen in plaats van betegelde pleinen. Zo herinrichten we bijvoorbeeld het Jorezplein en het Verzetsplein zodat ze echte groene pleinen worden, ingericht voor gezinnen.
  • Bomen en groene ruimtes worden goed onderhouden. Er moeten er meer komen. Bomen hebben niet alleen een positief effect op de luchtkwaliteit, maar ook op de levenskwaliteit van de bewoners.
  • We kopen onbenutte gronden om er openbare groene ruimtes te creëren en om stadslandbouw te stimuleren.
  • In samenwerking met het Plan Natuur van Leefmilieu Brussel zetten we een nieuw "bomenproject" op om meer bomen te planten en oude bomen te onderhouden. In tijden van klimaatverandering fungeren ze in steden als natuurlijke afkoelers.