Een solidaire gemeente met de rest van de wereld

Het Brusselse Gewest is een kosmopolitisch gewest op het kruispunt van Europa en open naar de wereld. In een gewest als het onze, waar mensen uit de hele wereld samenleven, zijn ontwikkelingssamenwerking en internationale solidariteit belangrijk. Ze dragen bij aan een meer open en solidaire samenleving. Wij vinden dat de gemeentelijke overheden moeten blijven inzetten op ontwikkelingssamenwerking en op de initiatieven van Brusselse organisaties die actief zijn binnen internationale solidariteit. We willen een solidaire gemeente die zich inzet voor actief lokaal beleid voor vrede en die ons koloniaal verleden aanklaagt. Een gemeente die geen relaties onderhoudt met apartheidregimes en die veel waarde hecht aan het internationaal recht. Een gemeente waar solidaire burgers samenkomen in de vele verenigingen die internationale solidariteit bevorderen.

Eén. Wij versterken de ontwikkelingssamenwerking

• Geïnspireerd door de aanbevelingen van het verkiezingsmemorandum van de koepel van Nederlandstalige NGO’s 11.11.11, zullen we het gemeentelijke budget voor ontwikkelingssamenwerking verhogen.
  • We ontwikkelen de samenwerking van de gemeente met het Globale Zuiden en breiden deze uit naar de landen waarvan veel onderdanen in Brussel wonen, evenals naar de landen waar NGO's of Brusselse maatschappelijke organisaties actief zijn.
  • We zullen de organisaties ondersteunen die werken voor internationale solidariteit en die de Brusselaars sensibiliseren en organiseren rond de thema's Noord-Zuid.
  • We maken van de gemeente een fairtrade-gemeente, met een aankoopbeleid dat gericht is op duurzame ontwikkeling en sensibiliseringscampagnes.
  • We zorgen ervoor dat de gemeentelijke overheden een ethisch financieel beleid voeren dat aandacht heeft voor duurzame ontwikkeling en mensenrechten. We weigeren elke investering in fossiele brandstoffen. We werken niet samen met landen of bedrijven die terrorisme steunen.
  • We onderhouden de het concept van partnerstad met Kinshasa vanuit een dekoloniale invalshoek.
  • We voeren concreet de motie van 'gastvrije-gemeente' uit die in verschillende Brusselse gemeenten is aangenomen door een waardige opvang te garanderen aan migranten, zodat ze niet langer de nacht op straat moeten doorbrengen. We garanderen hen eenvoudige toegang tot dringende medische hulp.
  • Zoals Molenbeek onder onze impuls heeft gedaan, willen we dat alle gemeenteraadsleden een motie aannemen om de mensenrechten, sociale normen en milieunormen te respecteren bij alle openbare aanbestedingen.

Twee. Een gemeente met een lokaal vredesbeleid

• We willen dat de gemeente een duidelijke positie inneemt voor een wereld zonder kernwapens.
  • We willen de initiatieven en acties van internationale solidariteit met oorlogsslachtoffers of mensen die geconfronteerd worden met rampen overal ter wereld versterken.
  • We willen elk lokaal of nationaal voorstel voor vredesinitiatieven versterken.

Drie. Het publieke domein dekoloniseren

• De strijd voor een Patrice Lumumba-plein heeft geleid tot een eerste overwinning, maar het toegewezen plein en de staat ervan laten te wensen over. Er is nog veel werk aan de winkel om de ruimte op een geschikte manier in te richten.
  • Deze strijd is slechts een begin. We zullen het debat over ons koloniaal verleden voortzetten. Vooral rond het standbeeld van Leopold II bij Troon. Het moet ofwel verwijderd, ofwel radicaal getransformeerd worden (bijvoorbeeld door middel van een dekoloniaal kunstwerk).
  • We zullen de standbeelden en straatnamen aanduiden die koloniale figuren verheerlijken. We zijn voorstander van ten minste verklarende borden.
  • We zullen nieuwe standbeelden oprichten en straten en pleinen vernoemen naar namen zoals Nelson Mandela of Mohammed Abdelkrim el Khattabi.

Vier. Steun aan de strijd van het Palestijnse volk

• We willen onze solidariteitsacties met het Palestijnse volk intensiveren en de apartheidsoverheid van Israël verder isoleren. Zoals Molenbeek en de Stad Brussel onder impuls van de PVDA hebben gedaan door een gemeentelijke resolutie goed te keuren die de deelname aan gemeentelijke openbare aanbestedingen van bedrijven die medeplichtig zijn aan de Israëlische bezetting van Palestina uitsluit.
  • We zullen niet samenwerken met Israëlische bedrijven die de militaire bezetting, de Israëlische apartheid en de kolonisatie van Palestina steunen.
  • We zullen een concreet partnerschap aangaan met een samenwerkingsproject in Palestina, zoals Schaarbeek op initiatief van de PVDA heeft gedaan met de stad Nablus.