Fatsoenlijke en betaalbare huisvesting

Huisvesting is een recht. Het dient niet om geld mee te verdienen, maar om fatsoenlijk te kunnen wonen. Wij willen een gemeente waar het vanzelfsprekend is dat iedereen zonder financiële zorgen kan wonen en waar de huurprijzen dalen. Het is onhoudbaar om meer dan de helft van je inkomen aan huisvesting te besteden. Wij willen dat huisvesting wordt beheerd door de overheid en niet door grote projectontwikkelaars die alleen uit zijn op winst en de huurprijzen de hoogte in jagen.Wij willen een duurzame gemeente, waar gezinnen dichtbij hun werk kunnen wonen om files te verminderen. Een gemeente waar gezinnen in goede gezondheid verkeren in kwalitatieve, gerenoveerde en normconforme woningen. Wij willen meer publieke woningen, omdat de privémarkt niet in staat is om te voorzien in de behoeften van de mensen. Er is behoefte aan meer sociale en gemeentelijke woningen, die gerenoveerd, modern en van goede kwaliteit zijn, want je kunt niet op een wachtlijst wonen. We willen ook het eigendom van kleine woningen bevorderen en de kadastrale belasting voor kleine eigenaars verlagen.

Wat wij willen

Eén. Betaalbare huurprijzen in kwalitatieve woningen

• We pleiten bij het Gewest voor een verlaging van de huurprijzen door middel van een systeem dat maximale prijzen vaststelt op basis van de kwaliteit van de woning (aantal kamers, verwarming, oppervlakte, hygiëne, etc.). De gemeente moet het goede voorbeeld geven en zelf een dergelijk systeem toepassen op haar eigen woningbestand.

• We beperken de indexering van de huurprijzen tot 2% voor gemeentelijke en sociale woningen.

• We willen het gemeentelijk woningbestand vergroten en een einde maken aan de verkoop van ons publieke bezit.

• We willen een conformiteitsverklaring voor elke huurwoning. Net zoals bij een voertuig dat op de weg rijdt, moet elke verhuurde woning aan een kwaliteitscontrole worden onderworpen.

• We verhogen de gemeentelijke premie om kleine eigenaars beter te ondersteunen.

• We versterken de controles op niet-geregistreerde commerciële Airbnb-verhuringen.

Twee. Een ambitieus beleid voor moderne publieke huisvesting

• We willen een ambitieus beleid voor de bouw van moderne publieke en sociale woningen.
  • We stellen een ambitieus renovatieplan voor om het aantal structureel leegstaande sociale woningen te verminderen, vochtproblemen aan te pakken en energieverlies door gebrekkige isolatie in bewoonde woningen te minimaliseren.
  • We willen dat bij grote private bouwprojecten minstens een derde van de woningen sociale huisvesting is, zonder dat hiervan kan worden afgeweken.
  • We willen strenge en regelmatige controles op de conformiteit van woningen om de veiligheid van huurders te waarborgen.
  • We versterken de samenwerking tussen de gemeente en de Brusselse Gewestelijke Huisvestingsmaatschappij (BGHM) om sociale woningen te bouwen.
  • We herwinnen verlaten terreinen en woningen om sociale en publieke woningen te bouwen, met groene ruimtes.

Drie. Inspelen op de behoeften van de mensen, niet op de winst van projectontwikkelaars

• We zullen een register opzetten voor leegstaande woningen en kantoren om een correcte inventarisatie te maken, met doorlopende controles en meldingen door burgers.
  • Alle woningen die drie jaar leegstaan, zullen worden overgedragen aan de overheid. Om het aantal publieke en sociale woningen te vergroten, willen we ook het voorkooprecht gebruiken en verbeteren.
  • We willen de controles op vastgoedprojecten aanscherpen: strikte regels via bestemmingsplannen om in de woonbehoeften van de inwoners te voorzien, en betrokkenheid van bewoners en wijkcomités bij de controle van verleende vergunningen.
  • We behouden het gemeentelijk patrimonium: geen verkoop van gemeentelijke gronden aan privéontwikkelaars. Concessies aan ontwikkelaars zullen alleen worden verleend door middel van een erfpacht.

Vier. Financiering

• We pleiten voor een progressieve onroerende voorheffing: hogere bijdragen van grote verhuurders en bedrijven, en een verlaging van de kadastrale belasting voor kleine eigenaars.
  • We laten de stedenbouwkundige lasten volledig betalen, zonder korting, om te kunnen investeren in openbare voorzieningen.
  • We verhogen de belasting op braakliggende terreinen die voor speculatie worden achtergehouden.
  • We verhogen de stedenbouwkundige lasten om meer woningen en openbare voorzieningen te kunnen bouwen in grote vastgoedprojecten.