Een democratische gemeente zonder profiteurs

Er wonen duizenden mensen in onze gemeenten en zij hebben een mening over de projecten die daar ontwikkeld zouden moeten worden. Burgers uiten hun mening op verschillende plaatsen en op verschillende manieren. Is het voldoende om elke zes jaar een stembiljet in een urne te deponeren en de rest van de tijd nooit betrokken te worden bij belangrijke beslissingen over de toekomst van de gemeente? Democratie is veel meer dan dat.Wij willen een gemeente die samen met en voor de mensen wordt opgebouwd, een gemeente die inspeelt op de behoeften van de inwoners en hen betrekt bij belangrijke beslissingen. De toekomst van onze gemeenten is niet alleen de verantwoordelijkheid van enkele schepenen en gemeenteraadsleden of van een paar bevriende vastgoedmakelaars, maar van ons allemaal.De deelname van bewoners en directe democratie moeten structureel plaatsvinden, onder andere via adviesraden, volksraadplegingen en toegang tot informatie, maar ook door controle op de openbare diensten en instellingen.Het is tijd om te stoppen met het opleggen van projecten aan bewoners zonder enige inspraak, zoals we hebben gezien bij het Good Move-plan. De inwoners hebben zich massaal gemobiliseerd om echte burgerparticipatie te eisen. Echte participatie betekent niet dat de autoriteiten de burgers informeren over al vooraf vastgestelde projecten in informatiesessies. Het betekent ook dat er niet via Zoom-workshops wordt gecommuniceerd of dat er drie dagen van tevoren via sociale media wordt aangekondigd dat er een bijeenkomst is over hun wijk. Wij willen dat alle inwoners betrokken worden bij belangrijke projecten die hen aangaan, met echte burgervergaderingen en door hen via huis-aan-huisbezoeken te informeren om ervoor te zorgen dat ze de boodschap daadwerkelijk ontvangen. We willen echte ruimtes creëren om meningen uit te wisselen, deze te verzamelen en een project te definiëren op basis van de verzamelde feedback.Openbare diensten werken met het geld van belastingbetalers. Wij gaan uit van het principe dat de openbare dienst er is om te dienen, niet om zichzelf te verrijken. Daarom pleit de PVDA voor een verbod op het cumuleren van publieke en private mandaten. Een van de voorwaarden hiervoor is totale transparantie: burgers moeten alle publieke en private mandaten van de mandatarissen en hun vergoedingen kunnen kennen. Er is geen reden om dit geheim te houden. Daarnaast moeten we een einde maken aan de te hoge en onrechtvaardige salarissen van bepaalde mandatarissen.We willen ook de draaideur tussen private en publieke mandaten definitief sluiten door een verplichte afkoelingsperiode in te voeren. Verder moeten we een einde maken aan de ondoorzichtigheid van de kabinetten. Wij maken de gemeentelijke administraties transparant en duidelijk maken, zodat deze kan gecontroleerd worden door de burgers. De functies van openbare diensten die worden uitgevoerd door talrijke gemeentelijke vzw's, moeten ook binnen de administratie worden uitgevoerd. Reguliere of terugkerende taken moeten door de gemeentelijke diensten zelf worden uitgevoerd. Als een taak toch moet worden uitbesteed aan een extern bedrijf, moet de openbare aanbesteding ook rekening houden met ethische, duurzame en sociale normen.Met andere woorden, we willen het beleid dat gericht is op winstbejag vervangen door een beleid dat gebaseerd is op maatschappelijke betrokkenheid en het algemeen belang van de gemeente.

Wat wij willen

Eén. Meer controle en participatie van burgers bij gemeentelijke diensten

  • We willen meer directe participatie stimuleren en bevorderen binnen bepaalde gemeentelijke diensten via gebruikerscomités of belangengroepen, met name voor de OCMW's, gemeentelijke huurders, bewoners van rusthuizen, oudercomités, enz.
  • We stellen voor om het recht van elke burger om de administratieve documenten met betrekking tot gemeentelijke beslissingen en dossiers in te zien, afdwingbaar te maken.
  • We willen een verplichting voor de gemeente om schriftelijke en mondelinge vragen van gemeenteraadsleden over de praktijken van gemeentelijke diensten te beantwoorden. Deze verplichting moet gepaard gaan met sancties bij niet-naleving.
  • We willen de interne professionele controle op de gemeentelijke diensten versterken, met procedures en beëdigde ambtenaren.

Twee. Echte burgerparticipatie in het dagelijks leven

  • We willen dat de gemeente meer adviesraden instelt, bestaande uit mensen die door de gemeenteraad worden belast met het geven van advies over een of meer specifieke vragen. Het uitgebrachte advies moet ook daadwerkelijk worden meegenomen door de gemeenteraad in zijn beslissingen.
  • We willen het recht van burgers om de gemeenteraad te interpelleren uitbreiden en hen in staat stellen punten toe te voegen aan de agenda en voorstellen in stemming te brengen bij de gemeenteraad.
  • We stellen voor om volksraadplegingen te organiseren over alle gemeentelijke kwesties als daarom wordt gevraagd door 5% van de bevolking of over belangrijke onderwerpen voor de gemeente (mobiliteitsplan, vastgoedprojecten). De initiatiefnemers bepalen de formulering van de vragen, er is geen deelnamequorum. De gemeente moet zich verbinden tot het respecteren van het resultaat van de raadpleging.
  • We organiseren burgervergaderingen voor elk project (vastgoed, mobiliteitsplan, enz.) dat het leven van de inwoners beïnvloedt. We betrekken en luisteren naar de bewoners voordat we beslissingen nemen.
  • We ontwikkelen digitale tools om de participatie van de bevolking te verbeteren en hen in staat te stellen vaker hun mening te uiten.

Drie. Uitzending van de debatten in de gemeenteraad

  • Dankzij de druk van de PVDA in de gemeenteraad hebben we de live-uitzending van de gemeenteraadsvergaderingen gerealiseerd en ervoor gezorgd dat alle video's op YouTube blijven staan, zodat de burgers op elk moment de debatten en beslissingen van hun lokale vertegenwoordigers kunnen terugzien.

Vier. Implementatie van een webstrategie voor meer interactiviteit met burgers

  • De toegang tot informatie over wat er gebeurt in de gemeente moet voor alle burgers worden gegarandeerd. We willen online open source platforms opzetten waar alle informatie van de gemeente wordt samengebracht. Deze platforms moeten in handen van de gemeenschap zijn en blijven.
  • We garanderen gratis wifi in de hele stad. Er moeten openbare plaatsen zijn waar men gratis en onbeperkt online kan gaan.

Vijf. Transparantie en beperking van de vergoedingen

  • Alle leden van het college moeten hun publieke en private mandaten, hun vermogen en al hun vergoedingen openbaar maken.
  • We willen een verbod op het cumuleren van publieke en private mandaten (zoals een bestuursfunctie bij een beursgenoteerd bedrijf of een bank).

Zes. Omvormen van grote gemeentelijke vzw's tot echte openbare diensten 2.0

  • We stellen een screening voor van gemeentelijke vzw's om te bepalen welke belangrijke openbare diensten uitvoeren. Deze diensten moeten weer worden geïntegreerd in de gemeentelijke administratie om misbruik, dumping en het gebrek aan controle te voorkomen, zoals we hebben gezien bij de zaak SamuSocial.
  • De nieuwe gemeentelijke bedrijven zullen transparant en democratisch georganiseerd zijn als burgerbedrijven 2.0. Bedrijven van burgers voor burgers, onderworpen aan directe democratische controle, met verkozen bestuursraden, vertegenwoordigers van gebruikersverenigingen en het maatschappelijk middenveld, en direct verkozen burgers.