Een culturele gemeente voor iedereen

We willen dat kunst en cultuur voor iedereen toegankelijk zijn. Daarnaast willen we dat deelname aan artistieke activiteiten en educatie wordt gestimuleerd en gefaciliteerd om diversiteit en rijkdom in het culturele leven te waarborgen. Cultuur verbindt ons, stelt vragen en laat ons nadenken over de maatschappij waarin we leven. Cultuur helpt ons om te begrijpen en te emanciperen. Investeren in cultuur is investeren in de mens, en dat is essentieel.

Eén. Een rijke volkscultuur

• We breiden de gratis toegang tot musea uit en maken ook culturele activiteiten binnen gemeentelijke infrastructuur gratis.
  • We verlagen geleidelijk de tarieven van bibliotheken, theaters en gemeentelijke zalen.
  • Verenigingen die jongeren (en ouderen) de kans geven om kunst te beoefenen, krijgen meer ondersteuning van de lokale overheid.
  • We investeren in culturele centra en openbare bibliotheken als plekken voor ontspanning, spel, informatie, debat, uitwisseling en leren.
  • We diversifiëren het programma van onze culturele huizen zodat het aansluit bij alle gemeenschappen en leeftijden.
  • We stellen representativiteitsquota in voor de culturele structuren van de gemeente, zodat jongeren, vrouwen en mensen uit verschillende gemeenschappen kunnen genieten van een rijk cultureel aanbod waarin ze zichzelf herkennen.

Twee. Iedereen laten bijdragen aan het culturele leven

• We richten een netwerk op van wijkcoördinatoren voor cultuur. Deze coördinatoren identificeren lokale culturele behoeften en wensen, en werken initiatieven uit om hierop in te spelen. Ze werken samen met scholen, culturele centra en het verenigingsleven in de gemeente, met speciale aandacht voor jongeren, nieuwe kunstvormen en straatkunst.
  • We geven scholen de middelen om kunstonderwijs een prominentere plaats te geven, vanaf jonge leeftijd. Ook verenigingen die kunstactiviteiten aanbieden, worden beter ondersteund.
  • We ondersteunen meer verenigingen die jongeren (en ouderen) de kans geven om een culturele of artistieke activiteit te beoefenen.

Drie. Waardig werk in de culturele sector

• We bevorderen respect en aandacht voor een redelijke werklast voor werknemers in de culturele sector. Culturele instellingen moeten voldoende middelen krijgen om medewerkers aan te nemen en zo een rijk programma te waarborgen.
  • We herinvesteren in conciërges, cafetariapersoneel, gekwalificeerde vaklui en logistieke medewerkers. Deze functies zijn de afgelopen jaren te vaak wegbezuinigd. We willen waardige en duurzame banen in plaats van precaire arbeidsomstandigheden en schijnzelfstandigheid.
  • We breiden het concept van de gemeentedichter uit naar andere kunstdisciplines. Zoals in sommige gemeenten (bijvoorbeeld Antwerpen) een gemeentedichter gedichten schrijft over de gemeente en gebeurtenissen, willen we dit idee uitbreiden naar andere artistieke vormen.

Vier. Een dicht netwerk van kunst en cultuur in de wijken

• Gemeentelijke middelen voor cultuur worden verhoogd, herverdeeld en transparant aangepast aan de werkelijke behoeften.
  • De besluitvormingsorganen en de controle van de publieke culturele structuren moeten bestaan uit gemengde en representatieve commissies (politiek, culturele actoren en burgers van diverse achtergronden).
  • We indexeren alle subsidies voor culturele organisaties.
  • We ondersteunen initiatieven die taal- en cultuurgrenzen overstijgen en de gemeenschappen dichter bij elkaar brengen.
  • We investeren in culturele en taalkundige diversiteit door de catalogi van boeken, spellen en media in onze bibliotheken en spelotheken uit te breiden. De bestaande middelen moeten zorgen voor een breder en representatiever aanbod van de taalkundige diversiteit in de gemeente.
  • We verhuren gemeentelijke zalen tegen democratische tarieven aan culturele organisaties en verenigingen.
  • We stellen stedelijk erfgoed en scholen open voor organisaties, kunstenaars, burgers en culturele avonturen, en zorgen voor de benodigde middelen om deze ontvangst mogelijk te maken.
  • We willen kunst- en muziekonderwijs herintroduceren in alle scholen.

Vijf. Een rijke en diverse cultuur

• We voeren een intercultureel beleid dat Nederlandstaligen, Franstaligen en culturen uit verschillende migratieachtergronden samenbrengt. We bevorderen uitwisselingen en samenwerking in culturele centra, jeugdhuizen, wijkcentra en scholen, maar ook via praktijkuitwisselingen en lokale projecten.
  • We schenken bijzondere aandacht aan volkscultuur en culturele praktijken die voortkomen uit migratieachtergronden.